Joulukuun ensimmäinen päivä

-Ihanaa, nyt on joulukuu! Sanoi saunatonttu Tupalei herätessään. Tupalei nukkui savupiipussa olevassa kolossa. Kolon ovena toimi suuri kivi, jonka Tupalei jaksoi aina juuri ja juuri työntää edestänsä. -Hiiop! Se tänäkin aamuna sanoi työntäessään kiveä. -Mitäköhän tämä päivä tuo tullessaan? Tupalei mietiskeli samalla kun hyppäsi kolostansa. -Juhuuuu! Tupalei huudahti pudottuaan alas. Tupalei katseli saunaa tyytyväisenä: -On meillä kyllä hieno sauna tänäänkin. Pieni Tupalei luisteli pesuhuoneen märällä lattialla. Huoneen lattia oli märkä, sillä eilen talon ihmis omistajat olivat käyneet suihkussa. -Pitää pukea työpuku. Tupalei muisti. Saunatonttu tipsutteli takaisin saunaan. Se ryömi saunan lauteiden alle jossa työpuku odotti. -Nyt olen valmis! Tupalei huudahti kun oli pukenut. Tupalei kuuli askelia lähistöltä. -Piiloon! Se huusi. Pesuhuoneessa oli vaatekasa. Tupalei kömpi vaatteiden alle. -Pumpulii! Oletko täällä? Pieni poika nimeltä Taneli kyseli. Taneli oli yksi niistä ihmis omistajista. Se etsi omaa lemmikkiä, eli pupua nimeltä Pumpuli. Talossa asui myös ihmis omistaja äiti, sekä ihmis omistaja isä. Yhtäkkiä Pumpuli pomppi pesuhuoneeseen, jossa Taneli ja minä olimme. -Pumpuli! Löysinpäs sinut, senkin söpöliini. Taneli silitti pupua, ja lähti pois. -Missäköhän muuten Raksi Rotta on? Yleensä se tulee luokseni heti aamusta. Tupalei ihmetteli. -Puhuitko musta? Mä oon tässä! Raksi Rotta hyppäsi esiin suihkun päältä. Yhtäkkiä kuului kamala ääni saunasta! -Mitä tuolla nyt tapahtuu? Tupalei käveli tohkeissaan saunaan. -Anteeksi, minä olen Tilkku. Olen joulutonttu. Pieni tonttu esittäytyi. -Hei vaan. Minä olen Tupalei. Olen saunatonttu. Mutta mistä oikein tupsahdit tänne? Tupalei halusi tietää. -Minä hyppäsin savupiippuun, koska eksyin muista tontuista. Ajattelin että saisin apua täältä. Tilkku kertoi. -Eksyin koska tuli kamala lumimyrsky, ja kaikki tontut etsivät turvaa. Lumimyrskyn loputtua huomasin olevani tämän talon pihalla, sekä yksin. Tilkku lisäsi. Saunatonttu haki pienen pieniä pullia hänen pienen pienestä pakastimestaan. -Syöhän nyt. On varmasti nälkä. Tupalei ojensi pullat Tilkulle. Tilkku alkoi syödä pullia. Tilkku alkoi kertoa myös joulupukista. -Sillä on pitkä pitkä valkoinen parta. Tilkku nauroi. Tupalei kin otti pullaa, se oli niin hyvää. Rasti Rotta otti myös pullaa. Tupalei ja Rasti halusivat koko ajan kuulla lisää pukista. -Hetkonen, kello on jo noin paljon. Täytyy mennä nukkumaan. Pian ihmisetkin tulevat saunomaan. Tupalei huomasi. Rasti painui takaisin kellariin väsyneenä. Tupalei alkoi kiivetä Tilkun kanssa ylös savupiippua. Tupalei asetti koloonsa pedin myös Tilkulle. -Ole hyvä. Alahan jo nukkua, minäkin alan. Huomenna on taas uusi päivä. Tupalei haukotteli, ja sukelsi peiton alle.

-Hyvää yötä. Tilkku vielä sanoi ennen kuin nukahti.