JOULUKUUN TOINEN PÄIVÄ

-Huomenta Tilkku! Minä menen jo alas. Tupalei ilmoitti ja työnsi kiven edestään. -Juhuuuuuu! Se hyppäsi alas. Tilkku oli vielä ihan väsynyt, mutta tuli kuitenkin heti perässä. -Taas minä käyn hakemassa työpukuni. Tupalei nauroi. Tupalei puki puvun ja meni pesuhuoneeseen taas luistelemaan. -Lähdetäänkö tänään etsimään tonttuja? Tilkku kysyi. -Kyllähän sitä voisi, mutta meillä ei vain ole mitään autoa. Tupalei selitti kaataessaan kahvia. Tilkku alkoi miettiä asiaa. -Ehkä autoa ei tarvikkaan. Voisimme rakentaa jonkun kuumailmapallon! Tilkku keksi. Tupalein mielestä se oli hyvä idea. Tupalei käveli kellariin Rastin luokse. -Hei Rasti! Onko sinulla mitään suurta lakanaa? Tupalei kysyi. -Onhan minulla täällä. Mihin tarvitset? Rasti alkoi etsiä värikästä lakanaa. -No minä aion rakentaa kuumailmapallon. Tupalei kertoi. -Löytyi! Ja olen aika varma että minulla on siihen kori. Rasti muisteli ja heitti lakanan Tupaleille. Rasti alkoi etsiä seuraavaksi koria. -Sekin löytyi! Tähän mahtuu kaikki, joten saanko minä tulla mukaan myös? Mihin ikinä nyt menetkään. Rasti vielä kysyi. Tupalein ei tarvinnut miettiä asiaa yhtään: -Saat! Rasti kantoi korin pesuhuoneeseen, ja Tupalei kantoi lakanan. -Mahtavaa! Aletaan rakentamaan! Tilkku innostui. Ei mennyt kauan että kuumailmapallo oli valmis. He kaikki kantoivat yhdessä sen ulos. -Yksi, kaksi, kolme, NYT! Tupalei huusi. Kuumailmapallo lähti lentoon. Kaikki olivat sen kyydissä. -Kerro lisää joulupukista! Rasti pyysi. -Selvä. Joulupukilla on iso reki. Jouluna se lähtee porojen kanssa lentämään sillä. Se vie kaikille lapsille ja aikuisille lahjoja minun kanssa. Tilkku kertoi. Tupalei ja Rasti kuuntelivat innoissaan kun Tilkku kertoi heille kaikesta jouluun liittyvästä. -Huh huh. Paljonkos on pakkasta. Täällä on kylmä! Rasti vapisi. -Ei hätää! Minulla on lämpimät viltit kaikille! Tupalei huudahti ja heitti viltin Tilkulle ja Rastille. Hän kaivoi myös itselleen viltin repustaan. Tilkku katseli alas päin: -Hei, tulkaa katsomaan! Tuolla alhaalla on yksi tonttu hädissään. Tupalei otti köyden. -Tilkku ja Rasti, pitäkää köydestä lujasti kiinni! Tupalei käski, otti köydestä kiinni ja hyppäsi. -Hei vaan pikku tonttu. Ota tästä köydestä kiinni nyt lujasti. Vetäkää! Tupalei huusi päästyään alas tontun luo. Tilkku ja Rasti vetivät kaikilla voimillaan. Pian Tupalei sekä pieni tonttu pääsivät kuumailmapallon kyytiin. -No tonttu mikä on nimesi? Rasti kysyi. -Olen Piste. Tonttu esittäytyi. -Minä olen Tupalei, tuossa on Rasti ja Tilkku. Tupalei esitteli ystävänsä sekä itsensä. Kaikki joivat kuumaa kaakaota, jonka Tupalei oli pakannut reppuun. -Taas on päivä mennyt touhuamiseen. Tupalei sanoi juotuaan kaakaon. Hän teki vilteistä yhteisen ison pedin kaikille. Rasti, Piste, Tilkku sekä Tupalei laittoivat päänsä tyynyyn.