JOULUKUUN KOLMAS PÄIVÄ

-Herätkää! Täällä näkyy jotain! Tupalei huusi. Kaikki tulivat katsomaan. -Jäälinna! Se on jäälinna! Me laskeudumme nyt! Tupalei ilmoitti. Hän parkkeerasi kuumailmapallon hienosti jäälinnan eteen. Kop kop. Rasti koputti oveen. Jotkin vartijat avasivat oven. Kaverukset kävelivät jäistä käytävää pitkin. Heidän edessä istui jokin poika suurella jäisellä tuolilla. -Terve, minä olen jääprinssi Vilu. Poika sanoi. -Minä olen Tupalei, tuossa on Rasti, Tilkku sekä Piste. Tupalei kertoi. -Olen myös saunatonttu, Rasti on rotta, Tilkku ja Piste ovat joulutonttuja. Tupalei lisäsi. -Joulutonttuja… Hyvä juttu. Odottakaa tässä. Vilu sanoi salaperäisesti. Vilu pyysi palvelijaansa tulemaan. -Hei kuules, tiedät että haluan joulupukin minun vangiksi. Että se voisi taikoa minulle lahjoja joka päivä. Osa heistä on joulutonttuja. Sinun täytyy seurata heitä kun he lähtevät. Jääprinssi selitti. -Kyllä! Palvelija nyökkäsi ja katosi yhtäkkiä. -Noniin tontut ja rotat, oliko teillä jotain muuta asiaa? Vilu kysyi. -No oikeastaan on. Tiedätkö missä joulupukki on? Meidän pitää löytää se. Rasti kyseli. -Ikävä kyllä, mutta en tiedä. Minullakin olisi sille asiaa, mutta en minä tiedä missä hän on. Vilu kertoi. Kaverit lähtivät jäälinnasta, ja kipusivat kuumailmapallon kyytiin. Ilman että kukaan kaveruksista huomasi mitään, Vilun palvelija seurasi heitä omalla jäisellä lento autollaan. -Harmi ettei se tiennyt joulupukista. Mutta minun vaistoni jotenkin sanoo että meidän pitäisi mennä oikealle. Tilkku sanoi. Tupalei käänsi kuumailmapalloa niin että se meni oikealle. -Hetkonen, onko tuo? Kyllä! Se on Tukki! Tukki on ystäväni, hän on karhu. Tupalei kertoi. Hän laskeutui Tukin luo. -Moikka Tukki! Eikös sinun pitäisi olla talviunilla? Tupalei kysyi Tukilta. -Kyllähän minun kai pitäisi, mutta en saa unta. Kaipaan jotenkin seikkailua. Tukki vastasi. -Tule kyytiin kuumailmapalloon! Sitten saat kyllä kunnon seikkailun! Tupalei keksi. Tukki tuli mukaan, ja taas kuumailmapallo lähti lentoon. -Onpa ihanaa että sinä tulit Tukki. Tupalei sanoi ja tarjosi kaakaota. Kaakaon jälkeen he alkoivat pelata unoa. -En ole ennen pelannut tätä peliä. Mutta tämä on aika hauska. Tukki innostui pelaamaan. Kaverukset pelasivat iltaan asti. -Äääh. Taas tämä päivä meni niin nopeaa. Rasti huokaisi. -Pomp Pomp. Pumpuli oli tullut salaa mukaan ja oli pysytellyt piilossa heitä Tupalein repussa. -Pumpuli! Sinä senkin salamatkustaja! Tupalei torui Pumpulia. -Anteeks, kuumailmapallot on aina ollut mun mielest siistei. Pumpuli kertoi. -Taneli on varmasti huolissaan! Tupalei hätääntyi. -Käydään nyt kuitenkin unten maille. Tukki sanoi väsyneesti. -Niin tehdään. Tupalei huokaisi ja katsoi Pumpulia nauraen.